Ce insemna trickshot?
Este partea amuzanta, distractiva a biliardului, cunoscuta si sub numele de biliard artistic. In concursuri, demonstratii sau spectacole se executa lovituri ce par sa sfideze legile fizicii, in care intra pana la 14 bile dintr-o singura lovitura, lovituri sarite (jump), lovituri ocolite (masse), sau lovituri cu recuzita (sticle, triunghiuri, baloane etc) Pe scurt, sunt lovituri care incanta audienta, limitate doar de imaginatia executantului si, din pacate, de legile fizicii. Denumirea de biliard artistic a fost patentata de americanul Tom “Dr. Cue” Rossman, eforturile caruia au fost rasplatite in anul 2000, cand biliardul artistic a devenit sport recunoscut de WPA (World Pool Association). In cadrul concursurilor sub egida WPA, jucatorii executa 40 de lovituri impartite in 8 categorii dupa cum urmeaza: 1. Trick & fancy, 2. Prop/Novelty/Special arts, 3. Draw, 4. Follow, 5. Bank/Kick, 6. Stroke, 7. Jump, 8. Masse. In urma punctajului obtinut, primii 12 intra in playoff, unde se joaca meciuri directe, eliminatorii.
1. Trick and fancy - sunt lovituri care tin in mare parte de asezarea bilelor, desi este nevoie si de putina indemanare. De obicei este un manunchi de bile in asa fel incat atunci cand sunt lovite bilele intra toate in buzunare dintr-o singura lovitura.
2. Prop/Novelty/Special arts - sunt lovituri cu recuzita (triunghiuri, tacuri, pungi, etc), lovituri cu o singura mana, in care trebuie sa lovesti o bila in miscare (wing shots) sau sa trimiti bilele in buzunare intr-o anumita perioada de timp
3. Draw - sunt lovituri cu efect de retur, in care bila alba este lovita in partea de jos, imprimindu-se astfel o rotatie inapoi care face ca bila alba sa se intoarca dupa contactul cu bila obiect.
4. Follow - sunt lovituri cu efect de urmarire, in care bila alba este lovita in partea de sus, imprimandu-se astfel o rotatie inainte care face ca bila alba sa urmareasca bila obiect dupa contactul cu aceasta.
5. Bank/Kick - sunt lovituri in care fie bila alba loveste bilaobiect iar aceasta loveste cel putin o manta inainte sa intre in buzunar (bank), fie bila alba loveste manta si apoi bila obiect (kick).
6. Stroke - sunt lovituri care necesita o mecanica foarte buna a loviturii; lovituri in care bilaalba este foarte aproape de bila obiect (ex. retur de la 2mm).
7. Jump - lovituri in care bila alba sare. Pentru a executa corect o lovitura sarita, tacul trebuie sa fie ridicat la aproximativ 45 de grade. De obicei se foloseste un tac special care este mai mic si mai usor decat unul normal pentru a putea fi ridicat usor.
8. Masse - sunt lovituri executate de sus in jos, cu tacul ridicat la aproximativ 80-90 de grade. Si aici se foloseste un tac special care este mai tot mai mic, dar mai greu decat unul normal pentru a imprima atat de mult efect bilei albe incat aceasta sa urmeze o traiectorie curba. Sunt cele mai impresionante lovituri, dar si cele mai greu de executat.